Check de settings tempMode of zet de Tempmode checker in de index uit!
USP Uniek verkoopvoorstel 10%

Extra ondersteuning

Basisschool De Wegwijzer maakt deel uit van het samenwerkingsverband SWV de Eem, waarin wij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. De basisondersteuning is het niveau van ondersteuning dat elke school minimaal moet bieden.
Op De Wegwijzer betekent dit het volgende:

1. Onderwijskundige basis
Wij bieden kwalitatief goed onderwijs met gedifferentieerde instructie en een adaptieve aanpak, passend binnen de populatie leerlingen. Leerkrachten stemmen hun onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van leerlingen, we werken doelgericht met plannen en interventies.

Algemeen stellen wij:

  • Het stappenplan van begeleiding is een dynamisch model, wat betekent dat er beweging mogelijk is tussen de verschillende niveaus.
  • Communicatie over kinderen verloopt in principe altijd via de leerkracht. De intern begeleider kan er op eigen verzoek of op verzoek van leerkracht/ouders erbij komen.
  • Aan het eind van iedere ondersteuningsperiode vinden er groepsgesprekken plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider. Hierin worden alle kinderen besproken die een aangepast onderwijsaanbod nodig hebben maar ook kinderen die na toetsanalyse een ander resultaat behalen dan in de lijn van de verwachting.
  • Er wordt zoveel mogelijk hulp geboden binnen de groep. Er zijn echter wel mogelijkheden om ook buiten de groep extra ondersteuning te bieden aan groepjes, of aan individuele kinderen. N.a.v. groepsgesprekken/leerlingbesprekingen kan er gekozen worden voor extra ondersteuning buiten de groep. Intern begeleider en remedial teacher stemmen dit met elkaar af, waarna remedial teacher en groepsleider samen een handelingsplan opstellen als dit nodig is.

De begeleiding aangeboden volgens 5 afgesproken stappen: Ondersteuningsniveau 1: algemene reguliere preventieve begeleiding in de groep.
Ondersteuningsniveau 2: extra begeleiding in de groep, met eventueel inzet van onderwijsassistent. Ondersteuningsniveau 3: speciale begeleiding in samenwerking met de intern begeleider/remedial teacher Ondersteuningsniveau 4: intensieve speciale begeleiding met inzet van externe partijen Ondersteuningsniveau 5: verwijzing naar het SBO of SO.

Niveau 1 – Sterk basisaanbod

Voor wie? Alle leerlingen.
Wat? Goede, preventieve basiszorg in de klas. Dit is wat een leerkracht standaard biedt.
Kenmerken:

  • Effectieve didactiek en pedagogiek.
  • Differentiatie binnen de groep.
  • Volgen van de ontwikkeling via LVS (leerlingvolgsysteem).
  • Klassenmanagement en veilige leeromgeving.
  • Methodes en instructies volgens het directe instructiemodel. (EDI)

Niveau 2 – Extra aandacht binnen de klas (intensivering)

Voor wie? Leerlingen die iets meer ondersteuning nodig hebben dan gemiddeld.
Wat? Extra begeleiding door de leerkracht binnen de reguliere setting.
Kenmerken:

  • Kleine interventies binnen de klas, zoals verlengde/verkorte instructie of extra oefening.
  • Korte cycli van ondersteuning.
  • Monitoring door de leerkracht in planboek en Parnassys

Dit gebeurt gewoon binnen de klas, door de eigen leerkracht of de onderwijsassistent/leraarondersteuner.

Niveau 3 – Verdere intensivering, extra begeleiding

Voor wie? Leerlingen met duidelijke leer- en/of gedragsproblemen.
Wat? Intensieve begeleiding in overleg met de ib’er
Kenmerken:

  • Handelingsplan in Parnassys (soms al start van Topdossier)
  • Extra instructie, vaak in kleine groepjes of individueel. In principe is de ondersteuning tijdelijk.
  • Begeleiding kan deels buiten de klas plaatsvinden.
  • Evaluaties en aanpassingen in overleg met ib’er en ouders

 Niveau 4 – Intensieve,  individuele ondersteuning
Voor wie? Leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften.
Wat? Ondersteuning van externe deskundigen, zoals logopedisten, RT-er, orthopedagogen of gedragsspecialisten.
Kenmerken:

  • Onderzoek en diagnose kan plaatsvinden.
  • Intensieve begeleiding, individueel en op maat.
  • Multidisciplinair overleg (bijv. met wijkteam, GGD, MetMaya).
  • Er is sprake van ontwikkelingsperspectief (OPP) Top dossier. Wat houdt dit in? Er wordt samen gekeken wat het kind én de leerkracht nodig hebben.
  • De ondersteuning vindt meestal één-op-één plaats en blijft waar mogelijk op de eigen school.


Niveau 5 – Plaatsing elders (zoals speciaal onderwijs)

Voor wie? Leerlingen voor wie het reguliere onderwijs, ondanks extra ondersteuning, niet passend is. Wat? Verwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO).

Kenmerken:

  • Aanvraag via het samenwerkingsverband (TLV: toelaatbaarheidsverklaring).
  • Specialistisch onderwijsaanbod.
  • Nauwe samenwerking met ouders en instanties.
  • Gericht op het bieden van maatwerk dat binnen het reguliere basisonderwijs niet realiseerbaar is.

Signalering en monitoring
Wij werken met een systeem van vroegtijdige signalering van leer- en ontwikkelingsproblemen. De ontwikkeling van leerlingen wordt systematisch gevolgd via observaties, toetsen (LIB), kindgesprekken en groepsbesprekingen. Bij opvallende signalen volgt overleg met de intern begeleider (IB'er).

Pedagogisch klimaat
We creëren een veilig en positief pedagogisch klimaat, waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Wij stimuleren sociale vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Er is aandacht voor groepsvorming (via o.a. Rots en Water) en het voorkomen van pestgedrag.

Professionele ondersteuning
Ons team beschikt over deskundige leerkrachten en een intern begeleider. Er is structureel overleg over leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Leerkrachten krijgen coaching en nascholing waar nodig en we maken gebruik van expertise binnen het samenwerkingsverband.

Samenwerking met ouders
Ouders zijn voor ons belangrijke partners in het ondersteunen van de ontwikkeling van hun kind. We betrekken hen actief bij signalering, ondersteuning en evaluatie. Er is laagdrempelig contact, en we organiseren ten minste twee keer per jaar voortgangsgesprekken.