Januari, thema gezondheid
We zijn het nieuwe jaar gestart met het thema ‘gezondheid’. We hebben over ziek zijn, gezond eten, je lijf, de botten in je lijf, de dokter en de apotheek. De kinderen hebben al veel nieuwe woorden geleerd; een stethoscoop, de ambulance, de huisarts, de verpleegkundige.
De kinderen spelen in de doktershoek en halen hun medicijnen met een recept in een “echte” apotheek. Op de kralenplanken hebben ze pillenpotjes gevuld.
Omdat we het ook over gezond eten hebben, hebben de kinderen zelf fruit gemaakt met stukjes papier uit tijdschriften.
De letters die dit thema aan bod zijn gekomen zijn de letter ‘a’ van appel en de letter ‘z’ van ziekenhuis.
De kinderen hebben een rekenversje geleerd:
Hallo Handje.
Hoe zit je in mijn wantje?
Alle vingers bij elkaar?
Wie het weet die zegt het maar.
De kinderen hebben hiermee geoefend met splitsingen van vijf. Ze hebben dit op wisbordjes gedaan, zodat ze elke ronde allemaal mee konden doen.
We sluiten het thema het thema volgende week af met een bezoek aan Apotheek Wolverlei, aan de Weegbreestraat in Soest. We lopen daar met de kinderen naar toe.
De apotheker laat ons kennismaken met de receptenroute in een apotheek. We zijn blij met hun uitnodiging en gastvrijheid.
December, feestmaand
Sinds de herfstvakantie zijn er een aantal thema’s voorbij gekomen in de kleutergroepen. We hebben uitgebreid gewerkt over de herfst met verschillende liedjes, versjes en we hebben zelfs champignons onderzocht in de ontdekhoek.
Uiteraard kon het thema ‘Sint’ niet ontbreken. Wat was het een spannende periode met pietenplaatjes die ineens overal tevoorschijn kwamen. De kinderen van groep 7 hebben geholpen alle leesplankjes compleet te maken en hebben geholpen tijdens de speurtocht naar pietenplaatjes.
Nu de kerstperiode is aangebroken, is de school weer helemaal in kerstsferen gebracht. Overal hangen kerstlampjes, er staan veel kerstelletjes in de school en natuurlijk kerstbomen in elke groep.
Tijdens de adventvieringen is het donker in de groep, alle lichtjes zijn dan aan en er draait zacht wat kerstmuziek om in de stemming te komen. Het is een fijne tijd om het jaar af te sluiten.
De kinderen hebben inmiddels al zelf kerstbomen gebouwd in de bouwhoek.
We hebben ook winkel gespeeld met diverse kerstartikelen. De kinderen hebben geleerd te betalen met 1, 2 of 5 euro.
De letters die de kinderen tot nu toe hebben geleerd zijn: k – b – s – h – p
De kinderen zijn dol op het kerstlied ‘Schitter schitter’ en ‘Sjok, sjok, sjok, liep het ezeltje’. Hieronder volgt de tekst, zodat u mee kunt zingen thuis:
‘Schitter, schitter’:
Schitter, schitter, grote ster,
Oh, wat sta je hoog en ver.
Boven in de lucht zo blauw,
waar ik wel eens wezen wou.
Schitter, schitter, grote ster,
Oh, wat sta je hoog en ver.
‘Sjok, sjok, sjok, liep het ezeltje’:
Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
helemaal naar Bethlehem
Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
helemaal naar Bethlehem
O Maria was zo moe
ze deed af en toe haar oogjes toe
Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
Jozef zocht naar onderdak
Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
Jozef zocht naar onderdak
maar ze zeiden het spijt ons zeer,
we hebben helaas geen slaapplaats meer.
Hop, hop, hop liep het ezeltje,
want het rook een warme stal
Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje
want het rook een warme stal
Daar en wie had dat gedacht
werd jezus geboren in die nacht
Versje: ‘Het ezeltje’
Kinderboekenweek
De Kinderboekenweek werd dit jaar geopend met een toneelstuk, opgevoerd door leerkrachten.
Het thema dit jaar is “Kom erbij – vriendjes”. De letter die centraal stond was de letter “v” van vriendjes.
We hebben gewerkt rondom het boek “Wil jij mijn vriendje zijn?” van Eric Carle. De kinderen hebben een prent uit het boek nagemaakt door te scheuren met papier.
Op 10 oktober was er het eerste kinderpodium van dit schooljaar. Alle groepen hebben iets laten zien of horen waar zij tijdens de kinderboekenweek aan gewerkt hebben.
De kleuters hebben een versje voorgedragen en een liedje gezongen.
Versje: Ik heb een heel mooi bloemetje
Ik heb een heel mooi bloemetje
een bloemetje voor jou
omdat ik je zo lief vindt
omdat ik van je hou
ik geef een heel mooi bloemetje
al is het wel wat klein
het zou leuk zijn als we elke dag twee dikke vriendjes zijn
Liedje: Jij en ik (uit: Koekeloere)
REFREIN
als je vriendjes bent
dan kun je alles delen
als je vriendjes bent
dan weet je dat dat moet
als je vriendjes bent
dan kun je samen spelen
als je vriendjes bent
dan maak je het weer goed
Couplet 1
samen fietsen
samen ballen
samen uit het klimrek vallen
jij en ik en ik en jij
samen zijn wij wij
Couplet 2
samen steppen
samen hollen
samen in de zandbak rollen
jij en ik
en ik en jij
samen zijn wij wij
Couplet 3
samen lachen
samen snoepen
samen gekke dingen roepen
jij en ik
en ik en jij
samen zijn wij wij
jij en ik
en ik en jij
samen zijn wij wij…
Thema ridders en kastelen
De afgelopen weken hebben we gewerkt over het thema ‘ridders en kastelen’. De kinderen op meerdere manieren met dit onderwerp kennis gemaakt. We hebben geteld met ridders, liedjes gezongen, versjes geleerd. We hebben verschillende (nieuwe) woorden over ridders en kastelen geleerd.
De kinderen hebben met veren geschreven en zelf een houten schild beschilderd.
We zijn zelfs nog bij een voorstelling van ‘Ridder Florian’ geweest. De kinderen hebben genoten.
De letter die centraal dit thema was de “r” van ridder.
Informatie-avond
Wat fijn dat er zoveel ouders op de informatie-avond zijn geweest.
Hier nog een aantal zaken op een rijtje:
– De dagen van de week hebben ieder een eigen kleur: maandag-geel, dinsdag-rood, woensdag-roze, donderdag-paars, vrijdag-blauw, zaterdag en zondag-groen.
– Donderdag en vrijdag worden de kleutergroepen samengevoegd; ze zitten die dagen in het Jip-lokaal. Juf José ondersteunt de groepen op deze dagen. Tot de herfstvakantie is juf Petra in de groep op donderdag en vrijdag, na de herfstvakantie hopen we juf Brigitte weer te zien.
– We werken in de onderbouw met de methode Kleuterplein, waarbij verschillende thema’s aanbod komen. We vullen dit aan met zelfgekozen thema’s. We houden u via de mail op de hoogte met welke thema’s wij bezig zijn en wat de kinderen leren.
– Eten en drinken: graag fruit geschild/gesneden mee naar school geven. We proberen op school ervoor te zorgen dat trommeltjes en bekers leeg mee naar huis gaan. Wilt u de hoeveelheid op uw kind aanpassen?
– Elke woensdagochtend is er een inloopkwartier. U bent dan van harte welkom in de groep om samen met uw kind een activiteit te doen. Uw zoon/dochter kan u ook laten zien waar hij/zij aan gewerkt heeft tijdens het thema.
Na schooltijd bent u ook altijd van harte welkom om even in de klas te kijken. U kunt ons dan ook aanspreken voor vragen of voor het maken van een afspraak.
– Alle kinderen hebben persoonlijke doelen opgesteld. Deze hangen in de doelenboom op de gang. Werp hier eens een blik op. Als de doelen behaald zijn, gaat deze mee naar huis en wordt er een nieuw doel opgesteld.
– Wanneer uw zoon/dochter jarig is geweest, wilt u dan met de leerkracht afstemmen wanneer er getrakteerd wordt. Wilt u proberen de traktatie zo gezond mogelijk te houden?
– We hebben geen vast gymrooster. De kinderen gymen in sportkleding en sportschoenen met een harde zool. Wilt u de gymspullen in een tasje mee naar school geven en er zelf voor zorgen dat dit regelmatig verschoond wordt?